Hoofdmenu
   Algemeen
- Welkom
- Voorstellen
- Wie doet wat!
- Algemene info
   Evenementen
- Agenda
   Roosters
- Weekrooster
   Overige
- Nieuws
- Vriendenkring
- Foto's
- Gastenboek
- Links
 

 

Kinderen en muziek, hartstikke gezond!
 
 
Wat doet muziek met kinderen? En waarom vinden deskundigen muziek in het algemeen en zingen in het bijzonder voor kinderen zo belangrijk? In ieder geval zijn ze er allemaal van overtuigd dat het de ontwikkeling stimuleert. Wetenschappers en deskundigen zijn het er al jaren overeens: actief met muziek bezig zijn is heel goed voor kinderen. Ook voor ouders of grootouders, want het ontspant en zorgt voor een sterkere band. Wij geven u graag tips om op een leuke en eenvoudige manier met muziek bezig te zijn, zonder dat uzelf muzikale kennis of ervaring nodig heeft. 
Wetenschappers tonen aan: Muziek maakt slim!
Het stimuleert de intelligentie, vermindert concentratieproblemen en verbetert de motoriek. Deskundigen zijn het erover eens: actief met muziek bezig zijn is heel goed voor kinderen. Ook voor ouderen trouwens want het ontspant en geeft levensvreugde. Kortom: muziek maken is hartstikke gezond.

In Berlijn zijn wetenschappers ervan overtuigd: muziekonderwijs moet terug op de basisschool. Jarenlang volgden onderzoekers kinderen tussen zes en twaalf jaar. Bij aanvang hadden de leerlingen eenzelfde IQ. Wat bleek: na zes jaar hadden de kids die muziekonderwijs genoten een hoger IQ dan de leerlingen die dit niet kregen.

Peuters en kleuters
De Berlijnse onderzoekers zijn niet de enigen die pleiten voor goed muziekonderwijs. Ook Marc Rutten, hoofd opleidingen docent muziek aan het conservatorium in Maastricht, is fervent voorstander. „Al voor de geboorte maken baby’s contact met de buitenwereld via het gehoor. De moederstem en omgevingsgeluiden zijn vertrouwd. Na de geboorte is het wiegen al een basis voor de ritmische ontwikkeling. Peuters en kleuters zingen van nature. Dit stimuleert de werking van het middenrif en zintuiglijke ontwikkeling. Vanaf groep 3 van het basisonderwijs zingen kinderen nauwelijks meer. De stem als verlengstuk van jezelf wordt niet meer uitgedaagd. Het zou goed zijn je eigen authentieke stem te laten horen. Je halt dan letterlijk meer uit jezelf. Musiceren doet een beroep op alle aspecten van je ontwikkeling. Doodzonde dat ze gedurende de afgelopen jaren muziek uit het lesrooster van het basisonderwijs hebben gegooid.”

Brein
Als je muziek maakt doe je continu een beroep op je brein. Je activeert in feite beide hersenhelften. De ene helft hangt vooral samen met gevoel terwijl de andere meer geënt is op het denken, het rationele. Doordat je beide hersenhelften veel traint, creëer je als het ware bepaalde vaardigheden. Je koppelt steeds. En dat is weer ontzettend goed voor de motoriek omdat je vaak tegengestelde bewegingen maakt. Ook zal een kind dat aan muziek doet een beter ruimtelijk abstract inzicht ontwikkelen. Muziekles versterkt bovendien het verbaal geheugen. Een kind dat op jonge leeftijd muziekles krijgt, wordt gestimuleerd in de leesvaardigheid omdat het kennis maakt met klank-teken koppelingen. Een toon die klinkt of gespeeld wordt, kan op een bepaalde manier genoteerd worden. In het leren lezen is dat niet anders. Want ook een gesproken woord wordt op een bepaalde manier opgeschreven.
Agenda 2017
  12/10/2024
  Optreden Rhenen
  Kapel
  12/10/2024
  Lampegietersavond Elst
  Drumband + Orkest
  19/10/2024
  Betuwe Cup
  Orkest
  08/11/2024
  Prinsverkiezing
  Kapel
 
 
Advertentie